CzechIndustry > Zaujalo nás. Vedci analyzovali vyše 222 000 ľudí. Zistili, ktorá zelenina najviac znižuje riziko demencie
Zaujalo nás. Vedci analyzovali vyše 222 000 ľudí. Zistili, ktorá zelenina najviac znižuje riziko demencie
(Willow Tohi, Natural News) Rozsiahla analýza zdravotných údajov upriamila pozornosť na jednu skupinu potravín, ktorá sa ukázala ako mimoriadne zaujímavá pre zdravie mozgu.
Výskum spojil údaje z troch prospektívnych štúdií s výsledkami 13 predchádzajúcich kohortových štúdií. Zistenia ukázali, že vyššia konzumácia ovocia a zeleniny sa spájala s nižším rizikom demencie.
Keď sa však vedci pozreli na jednotlivé skupiny potravín podrobnejšie, jedna z nich sa jasne odlíšila. Bola to zelená listová zelenina – napríklad špenát, kel, mangold či rukola.
Práve tá ako jediná zo siedmich skúmaných skupín ovocia a zeleniny vykazovala štatisticky významnú nezávislú súvislosť s nižším rizikom demencie.
Keď vedci porovnali jednotlivé skupiny, rozdiel bol výrazný
Výskumníci pracovali s údajmi zo štúdií Health and Retirement Study, Framingham Heart Study Offspring Cohort a Whitehall II, ktoré spolu zahŕňali 18 339 účastníkov vo veku najmenej 45 rokov.
Účastníci na začiatku netrpeli demenciou a vedci ich sledovali 7 až 13 rokov. Výsledky následne spojili s údajmi z ďalších 13 kohortových štúdií. Celkový počet analyzovaných ľudí tak presiahol 222 000.
Ľudia s najvyšším príjmom ovocia a zeleniny mali približne o 20 % nižšie riziko vzniku demencie než tí, ktorí ich jedli najmenej.
Keď vedci obe skupiny oddelili, vyšší príjem zeleniny sa spájal približne s 13 % nižším rizikom a vyšší príjem ovocia s približne 10 % nižším rizikom.
Najzaujímavejší výsledok však prišiel až pri podrobnejšom rozdelení potravín.
