Letos si připomínáme 105. výročí vytvoření Československé republiky, které je spojeno se jmény Masaryk, Štefánik a dalších vůdčích osobností tehdejší české a slovenské politické scény. V této souvislosti se nabízí řada otázek: Jaký byl profesor T. G. Masaryk, náš první prezident osvoboditel? Z čeho pramenila jeho touha po samostatnosti? Jaké je jeho dědictví pro současnost? a další. Dnes jsme mnohdy svědky, že se nejeden politik zaštiťuje Masarykem a jeho odkazem chtěje tak zdůraznit, že bude pokračovat v jeho ´cestě´. Nakolik je to upřímné nebo s cílem vlastního prospěchu musí posoudit laskavý čtenář sám. Připomenout T. G. Masaryka jsme se rozhodli prostřednictvím knihy TGM v Lánech, která vyšla v roce 1946. Je to třetí a rozšířené vydání publikace Pan president a lidé v Lánech, která poprvé vyšla v zimě 1937. Autorem je Stanislav Jandík a vyšla ve Vydavatelství Za svobodu. Je třeba ji chápat pohledem doby, v níž vznikla. Nicméně je výmluvným svědectvím, jak lidé vnímali svého prezidenta. Její tvůrce o vzniku knihy napsal:
Když jsem před lety hledal příčinu lásky našeho lidu k T. G. Masarykovi, obrátil jsem se k těm neprostším, k babičkám a dědečkům, které potkával v lese, k dětem, které na něho čekávaly, k dělníkům, rolníkům a řemeslníkům, kteří s ním přišli do styku, a k těm, kteří mu byli nejčastěji nablízku. Vyprávěli mi své drobné příběhy, jak se s ním setkali, na co se jich ptal, co jim řekl, opakovali jeho výroky, a z jejich vyprávění vyrůstala i Masarykova podoba. Měla dva význačné rysy: učenost a lidovost. Z lidu vyšel a lidovým zůstal. Lidovost rodného prostředí dávala jeho učenosti dar jednoduchého a jasného výrazu. Jeho moudrost a učenost zas tomuto srozumitelnému výrazu myšlenkovou náplň. Jednoduchým způsobem uměl povědět i největší pravdy tak, že je pochopil neučený a obdivoval učený. Dovedl pronikat k tajnicím člověkovy duše, on, král-filosof, obdařený ryzostí citu a „nevinností srdce“, které mu získávaly lásku lidu. Masaryk šel k lidství skrze člověka. Tu je i kořen jeho humanitní demokracie.
Z tohoto poznání pak logicky vyplynula stavba této knihy: dobrat se k Masarykovu lidskému profilu nitrem drobných lidí. Pak pochopíme opravdovost smutku našeho národa a celého světa nad jeho skonem, pochopíme i živou a podnětnou sílu masarykovské tradice v boji proti německému vetřelci. Počáteční rozmanité, ale vnitřně související příběhy přecházejí v jednotlivý proud vyprávění a celek tvoří reportážní obraz české vesnice za míru i za války.
Masaryk
Zásadními odpůrci Palackého a odpůrci vážnými a důslednými jsou historikové a politikové katoličtí; hodnotí naši reformaci se svého stanoviska náboženského. Jim reformace byla a je pochybená nábožensky a politicky; habsburské pokatoličtění národa bylo podle jejich názoru jeho duchovní a národní...
Obnovení naší politické samostatnosti ve formě demokratické republiky je přirozeným důsledkem a pokračováním našeho vývoje.
Ztráta naší samostatnosti, podrobenost cizí dynastií a jejímu protičeskému režimu připravovaly nás pro republiku a demokracii; cizí dynastie, cizí vojsko, odcizená šlechta a...
Přednesl jsem v postupu své zprávy a svých úvah hlavní politické zásady, jimiž jsem se řídil v své zahraniční akci: jimi se chci řídit také jako president. Je to ovšem program jen rámcový, podrobnější pravidla a praktické provádění bude záviset na poměrech, na osobách, s nimiž jsem...
Excerpta z deníku Kapitána Dra M. Niederleho
Město Cognac – francouzské sídlo první české velké garnisony (francouzské starodružiníky hostilo již v roce 1914 město Bayonne) – jest sympatické a vskutku historické město, jehož původ sahá do 12. století, o čemž doposud svědčí některé části...
Byv zvolen presidentem republiky, přirozeně jsem přemýšlel o problému demokratického presidentství. Měl jsem za války příležitost blíže pozorovat republiku ve Švýcarsku, ve Francii a v Americe, srovnávat je s monarchiemi konstitučními (s Anglií, Italií) a takto názory nabyté studiem...
Hájím demokracie také proti absolutismu diktaturovému, ať si právo na diktaturu osobuje církev, stát, proletariát – kdokoliv. Znám ovšem argumenty, že svědomí a právo jsou absolutní, že je absolutní rozum a věda, a proto že je diktatura oprávněna; znám argument o diktatuře „srdce“ a podobné...
Josef Logaj
Via Appia! Na jih z Říma, do Caserty k Neapoli, vede tato nejstarší cesta, po níž před dvěma tisíci lety kráčely římské legiony. Dech dějin ovane moderního chodce, jenž chtě nechtě musí v kroku ustáti a rozhlédnouti se kolem. Hle! Campania Romana, okolí římské! Cesta,...
Demokracie vznikla revolucí a revolucemi; naše republika a demokracie vznikly také revolucí: revoluce je oprávněna jako nutná obrana; a její nutnost nastává, když všecky jiné prostředky jsou vyčerpány. O revoluci platí, co platí o válce: obrana je mravně dovolena. Revoluce je dovolena, hrozí-li,...